مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:21948 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:30

از گناهان گذشته ام بسيار پشيمان شده ام اما از ترك كامل آنها عاجز هستم لطفا در اين زمينه راهنمايي ام كنيد.
شيماني اساسي ترين ركن بازگشت و جبران گناه است ولي نبايد در آن متوقف ماند بلكه خداوند منان آن را پلي قرار داده است تا بندگان مومن با گذر از آن از جهنم سيئات بيرون جسته و به بهشت صالحات فرود آيند. بنابراين گام بعدي تغيير مسير و ترك گناه است .در اين زمينه توصيه هايي تقديم مي گردد ليكن آنچه مهم است خود شماييد كه با اراده اي قاطع به انجام آنها پرداخته و در اين صورت خداوند يار و ياورتان خواهد بود. براي مبارزه با گناه و هواهاي نفساني رعايت چند نكته لازم است: الف) كوچك نشمردن هيچ گناهي هر چند به نظر صغيره باشد. ب ) عزم جدي و آهنين برترك معصيت و مراقبت جدي و دائمي نسبت به تمام افعال خود. ج ) شرط نمودن با خدا مبني بر ترك معصيت و هم از او استعانت جستن. د ) هرگاه فكر گناه و وسوسه آن به ذهن آمد بلافاصله آن را از لوح ذهن خارج كردن و توجه خود را به خدا و امور شريفه مشغول داشتن. جديت و موفقيت در اين امر پيروزي بزرگي است و در واقع دفع دشمن شيطان نفس از همان خاكريز اول است. قرآن مجيد در وصف پارسايان مي فرمايد: {A{/Bإِنَّ اَلَّذِينَ اِتَّقَوْا إِذا مَسَّهُمْ طائِفٌ مِنَ اَلشَّيْطانِ تَذَكَّرُوا فَإِذا هُمْ مُبْصِرُونَ {w1-12w}{I7:201I}/}A}؛ {Mپرهيزگاران چون گرفتار آيند وسوسه شيطان شوند همان دم متذكر (ياد خدا) شده و بصيرت يابندM}، {V(اعراف، آيه 201)V}. ه ) مطالعه و تفكر پيرامون عواقب سوء و وخيم گناه. در اين رابطه مطالعه كتابهايي پيرامون معاد بسيار نافع است. و ) خود را همواره در محضر حق تعالي دانستن و او را به يقين در همه حال مراقب و بيناي به افعال خود نگريستن. ز ) توجه به چهره كريه زشت و واقعي سيئات. ح ) براي ترك معاصي لازم است در بسياري از موارد انسان از مكروهات و چه بسا از برخي مباهات نيز چشم بپوشد تا او را به انجام زشتي ها نزديك نسازد. ط ) در حد ممكن دوري جستن از مكان ها و شرايطي كه آدمي را به گناه ترغيب مي نمايد. ي ) تقويت اراده. ك ) محاسبه نفس همه روزه و در صورت رخداد خطا خود را محاكمه و توبيخ نمودن و بلافاصله استغفار كردن. ل) مطالعه پيرامون زندگي پارسايان و زاهدان و مطالعه كتابهاي اخلاقي و...

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.